6, 7 en 8 februari 2024 | Evenementenhal Hardenberg 

Mini-symposium: de Haringvlietbrug

Donderdag 8 februari | 14:00 - 15:15 uur

In deze kennissessies gaan we dieper in op het renovatieproces van de Haringvlietbrug. Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie CMCH presenteren hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Hoe maken ze zo’n grote opgave waar? Hoe wordt de uitvoering aangepakt? Wat komt er allemaal kijken bij dergelijke renovaties? Een interessant, nieuw symposium voor overheden, aannemers en adviesbureaus.

Locatie: vergaderzaal 1

Deelnemen aan het mini-symposium: de Haringvlietbrug?

Donderdag 8 februari

Donderdag 8 februari
14:00 uur

Arjan Driesprong

Aftrap - Opgave Rijkswaterstaat met als voorbeeld Zuid-Holland

Kennis partner

Functie: Hoofdingenieur-directeur (HID)

Organisatie: Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid

Rijkswaterstaat beleeft spannende tijden; een groot deel van de bruggen, viaducten, tunnels en sluizen is einde technische levensduur en toe aan renovatie of vervanging. En het regulier en variabel onderhoud gaat ook gewoon door. Al deze werkzaamheden veroorzaken hinder, vaak veel hinder. Nederland draaiende houden terwijl wij werken aan de infra is een enorme uitdaging. Arjan Driesprong schetst de totale opgave van Rijkswaterstaat en in het bijzonder voor Zuid-Holland, de regio waarvoor hij hoofdingenieur-directeur is.

Donderdag 8 februari
14:15 - 14:35 uur

Robert de Roos

Hoe maken wij de grote opgave waar?

Kennis partner

Functie: Portfolio Manager Bruggen

Organisatie: Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat heeft te maken met een grote opgave om verouderde infrastructuur te renoveren of vervangen. Het gaat om complexe en uitdagende infraprojecten met een hoog risicoprofiel.

Hoe kan Rijkswaterstaat zodanige contracten op de markt zetten dat het aantrekkelijk is en blijft voor marktpartijen om zich aan te melden? Kortom: welke ontwikkelingen zijn er te melden vanuit contractenland om deze opgave waar te maken zodat Nederland bereikbaar blijft?

Donderdag 8 februari
14:35 - 15:10 uur

Arthur Tameling &
Rick Pattipeilohy

Renovatie bewegende deel Haringvlietbrug – strakke planning en ongeduldige omgeving

Kennis partner

Arthur Tameling

Functie: Projectmanager

Organisatie: Rijkswaterstaat

Rick Pattipeilohy

Functie: Projectdirecteur

Organisatie: Combinatie Mobilis Croonwolter&dros Haringvlietbrug (CMCH)

De Haringvlietbrug in de snelweg A29 is in 1964 geopend voor het verkeer. De brug is ruim een kilometer lang en heeft een bewegend deel om scheepvaart hoger dan 13 meter door te laten. Voor het wegverkeer is het een belangrijke schakel tussen Zuid-Holland, West-Brabant en Zeeland. 

Door de zware verkeersbelasting en daardoor versnelde veroudering van de klep is de renovatie twee keer zo snel voorbereid en uitgevoerd. In het voorjaar van 2022 kwam aannemer CMCH (Combinatie Mobilis Croonwolter&Dros Haringvliet) aan boord. Een jaar later, in juni en juli van 2023, werden de brugklep van 2000 ton, het bewegingswerk en alle technische systemen voor bediening, besturing en bewaking vervangen. Hiervoor werd de brug acht weken volledig afgesloten voor al het wegverkeer. Vanaf de start werd het project beheerst door een zeer strakke planning en een omgeving die ongeduldig het werk op de voet volgt.

Projectmanager Arthur Tameling van Rijkswaterstaat en projectdirecteur Rick Pattipeilohy van combinatie Mobilis en Croonwolter&dros (CMCH) nemen u mee in de opgave, uitdagingen en leerervaringen van het project.

Deelnemen aan het mini symposium: de Haringvlietbrug?

Scroll naar top